Tuesday 4 June 2013

APA ITU PROTIEN?

Assalamualaikum..

Sebelum kita bercerita tentang protien ni. Nk tau jugak kan apa makanan yang tinggi protin ni. Antara makanan yang kaya dengan protin ialah daging merah, ayam, ikan, produk tenusu, kekacang, telur dan byk lagi.



Makanan sumber protin


Apa itu protien?


Protien adalah makronutrien seperti juga karbohidrat dan lemak. Selain air, protien membentuk bahagian terbesar berat badan kita. Protein terkandung di dalam otot, tulang, hemoglobin, myoglobin, hormon, antibodi, enzim, rambut dan kuku. Protien membantu untuk mengawal keseimbangan air dalam tubuh dan mngekalkan pH dalaman yang sepatutnya. 

Kenapa kita perlu ambil protein setiap hari? 


Protein hakikatnya boleh didapati dalam makanan harian kita seperti ikan, ayam, daging, kekacang dan banyak lagi. Namun protein ini mudah musnah apabila berada dalam suhu masakan yang tinggi.

Badan kita perlukan protein utk tumbesaran yg sihat. Stuktur asas badan manusia adalah sel. Dari sel membentuk tisu. Dari tisu membentuk organ. Dari organ membentuk sistem. Dan yg penting, protein merupakan makanan kepada sel. Jika sel mendapat cukup protein (yang berkualiti), sel yang sihat akan mudah terbentuk demi menggantikan sel-sel lama.
Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang lemah dan kurang sihat.Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum – protein diperlukan untuk menghasilkan hormones, enzymes, antibodies and neurotransmitter. 25% daripada badan kita berasal (diperbuat?) daripada Protein. – kuku, rambut, kulit, otot-otot adalah protein. Malah Dr. Bruce Miller dalam bukunya mengatakan kita adalah protein. (credit:mamafaiz.com)

Akibat kekurangan protein

  1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
  2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
  3. Liver (penyakit hati)
  4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)
  5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
  6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
  7. Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)
  8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
  9. Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
  10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
  11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
  12. Irritability (Badan menggeletar)
  13. Fatigue (Letih lesu)
  14. Weakness (Lemah)
  15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
  16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
  17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan)
Protein yang membentuk tubuh manusia tidak diperolehi secara langsung dari diet.Sebaliknya, protein makanan dipecahkan kepada asid amino yang diperlukan badan kemudian digunakan untuk membina protein tertentu yang diperlukan.


HIDUP SIHAT NIKMAT SELAMANYA..BERSAMA SHAKLEE







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...