Sunday 1 March 2015

Cara Elak Senggugut Tahap Nak Patah Pinggang Supaya Tak Perlu Amik MC

Dulu selalu dengar orang bagitau ubat supaya senggugut hilang adalah berkahwin. Ye ke..ada kaitan ke? Ada je orang dah berkahwin tapi masih alami senggugut sampai pengsan lagi. Justeru ada cara ke untuk elakkan senggugut ni?

Senggugut merupakan masalah paling kerap dihadapi oleh wanita dan menjadi penyebab rungutan kepada ketidakhadiran atau cuti sakit dari kerja, sekolah dan aktiviti lain. 

Kesakitan yang dialami semasa berlangsungnya haid dipanggil senggugut atau dismenorea (dysmenorrhea). Senggugut sering menyerang seorang wanita pada hari pertama dan kedua haid.  Senggugut bukan sekadar kesakitan teruk ketika haid, tetapi ia turut menjadi petanda penting supaya semua wanita yang mengalami masalah ini menjalani pemeriksaan awal bagi mengesan kewujudan endometriosis.

Bahaya kan kalau senggugut ni kalau dibiarkan berlanjutan. 


Rasa sakit sewaktu datang haid ini adalah disebabkan oleh kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada endometrium. 

Sejenis hormon 'prostaglandin' dikatakan antara penyebab kepada kecutan rahim ini berlaku. Prostaglandin ini diperoleho dengan lebih tinggi konsentrasinya pada wanita dan menyebabkan senggugut ini. 

Cara Untuk Mengatasi Senggugut

1. Dengan Ubat

~ ubat penahan sakit seperti paracetamol
~ ubat anti prostaglandin seperti ibuprofen atau ponstan
~ pil perancang keluarga. Menghilangkan sakit dengan menghalang ovulasi berlaku
~ langkah ini adalah langkah terakhir diambil apabila langkah tanpa ubat telah diambil

2. Tanpa Ubat

~ tekanan emosi semasa haid boleh dikurangkan dengan berehat pada hari pertama atau permulaan pengaliran haid
~ tuam dengan sesuatu yang suam - air panas dalam beg khas/botol dibungkus dengan kain tebal yang kemudian diletak di bahagian abdomen (hot water bag) 
~ rajin melakukan senaman dan menjaga kesihatan fizikal
~ teknik relaksasi - banyakkan berzikir
~ mengamalkan supplemen yang membantu memberi kelegaan pada otot 

Set Senggugut Shaklee Idaman Ramai Remaja Perempuan

Bukan sahaja remaja malah ibu-ibu pun tercari-cari set untuk senggugut ini kerana kelebihannya bukan sekadar untuk melegakan kesakitan akibat senggugut malah membantu ibu-ibu kekal awet muda, cergas dan melegakan lenguh-lenguh badan setelah penat seharian melakukan kerja-kerja rumah mahupun pejabat.


Akak kita kat bawah ni siap sakit pinggang tahap macam contraction lagi mujur tak mengandung je kalau tak dah bersalin hihi..beliau ambil B-compleks dan Ostematrik

Daripada pinggang nak putus dua alhamdulillah baik senggugutnya.

Tak nak dah asyik makan pil tahan sakit yang ada side effect pada buah pinggang? 

Saya boleh dihubungi :
Aniey Yusoff 013.777.3122 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...