Thursday 5 March 2015

8 Perkara Penting Wajib Dilakukan Sekiranya Berpantang Sendirian

Macam-macam perkara jenayah yang menakutkan berlaku sejak akhir-akhir ini. Kejadian seorang wanita mati dibunuh ketika masih dalam pantang amat menakutkan para ibu yang dalam situasi yang sama. 


Saya percaya disebabkan atas faktor-faktor tertentu, kita ibu-ibu ni terpaksa berpantang sendirian. Saya sendiri sebelum ini 2 kali berpantang sendirian. Selalunya kita berpantang mak yang jaga kan? Tapi saya, mak sudah meninggal sewaktu 8 bulan mengandungkan anak sulung lagi iaitu 7 tahun lepas. Mak mertua pula semakin berusia dan saya tidak mahu menyusahkan dia. Jadi bermula dari sini saya memang berpantang sendirian. 

Berpantang sendirian bermaksud suami telah kembali bekerja setelah seminggu cuti. Maka sepanjang waktu bekerja memang tinggal di rumah keseorangan. Tapi saya bernasib baik mempunyai jiran-jiran yang baik. Itulah pentingnya bersilaturrahim sesama jiran. 

Perkara Penting Yang Wajib Ibu Pastikan :

1. Sewaktu dalam tempoh berpantang jangan sesekali bersendirian di waktu malam. Jika suami balik lambat minta jiran atau kawan terdekat atau saudara temankan. Pesan orang tua, ibu dalam pantang masih lemah fizikal dan mental.

2. Sentiasa berhubung dengan orang terdekat contohnya jiran kita lah. Kalau jiran pun tak ada boleh berhubung juga dengan saudara mara dan suami. Ini supaya diaorang sentiasa dalam prihatin. Kot tetiba ada emergency dan diaorang pulak tak jawab telefon atau reply mesej.

3. Sila simpan no telefon balai polis yang berdekatan

4. Pastikan kredit telefon dan bateri sentiasa ada. Ok, saya pernah kehabisan bateri telefon dan waktu tu pulak black-out. Masa ni belum kenal power bank ke apa bank lagi. Baby pulak meragam dan saya tidak dapat memasak. Hanya makan biskut sahaja. Sangat lapar dan stress. Jadinya saya tak dapat nak telefon mak mertua supaya hantarkan makanan. Ini juga amat penting apabila ada keadaan mencurigakan memudahkan kita untuk berhubung dengan Pihak Polis.

5. Pastikan bekalan makanan segera (bukan maggi atau makanan merapu) seperi Brahim sentiasa ada bekal di rumah. Supaya kita dapat menyediakan makanan dalam masa yang singkat. Dan selebihnya kita boleh berehat.

6. Sebelum suami pergi kerja suruh dia pastikan semua tingkap dan pintu dikunci  sempurna. 

7. Sekiranya anda mempunyai kereta pastikan kunci kereta sentiasa berada berdekatan supaya bila kita curiga tentang sesuatu cepat-cepat bunyikan alarm kereta.

Kunci ni siang malam ada bersama senang nak bunyikan alarm kalau ada apa-apa berlaku

8. Sentiasa bertawakkal dan ingatkan Allah selalu. Berdoa dan letakkan sepenuh penjagaan padaNya kerana hanya Allah yang sebaik-baik penjaga.

Tak dinafikan, berpantang sendiri memang agak menakutkan. Sebabnya sekiranya apa-apa berlaku kita masih belum kuat untuk berbuat apa-apa bersama dengan baby lagi. 

Masa tengah tempoh berpantang saya dulu ada satu kes iaitu cubaan merogol ibu dalam pantang dan menculik baby. Memang amat takut tapi saya sentiasa berdoa mintak dijauhkan perkara yang tidak diingini berlaku.

Alhamdulillah berpantang anak ke 3  dua tahun lalu saya mampu menguruskan semuanya dengan baik. Berpantang dengan baby dan dua anak yang masih kecil memang menuntut kesabaran yang tinggi dan pengurusan stress yang betul. Kalau tak boleh pengsan dan bentan agaknya.

Mungkin jugak sebab saya amalkan Set Bersalin Shaklee. Amat penting ibu mengambil supplement ni sebab pemakanan kita pun tak menentu jadi dengan nutrisi tambahan ni  dapat membantu badan kembali sihat. Sebelum ni saya sampai demam bentan sebab terlampau penat berpantang sendiri tapi kali ini alhamdulillah semua terurus. Stress juga kurang. Luka jahitan cepat sembuh dan saya sentiasa rasa bertenaga sepanjang hari. 

Selain mengambil supplement ni, saya juga bertungku sendiri. Bila baby tidur, saya akan mula bertungku di bahagian rahim untuk mengecutkan peranakan.

Begitulah besarnya pengorbanan seorang ibu kan demi anak-anak tercinta. Jadi ibu-ibu, sentiasa pastikan kita cepat sihat dalaman dan luaran supaya dapat jadi supermom!

Salam sayang,
Semoga Bermanfaat

AnieyYusoff ~ 013.777.3122








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...