Wednesday 1 October 2014

Faktor Kegagalan Dalam Penyusuan Susu Ibu

Salam sayang buat semua pembaca blog!

Ok. Kisah ini tentang kisah saya. Kisah ibu yang mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya. Kisah ibu yang dulunya bermasalah dalam menyusukan anaknya. Juga kisah ibu yang bangkit dengan penuh keyakinan bagi membina kesihatan yang baik untuk keluarga tercinta.

Siti Nur Aimy Sewaktu dilahirkan
8 May 2015 genap usia Aimy 2 tahun dan akan genap 2 tahun jugaklah saya tekad nak menyusukan Aimy. Berbanding kakak dan abangnya yang selalunya bertahan 6-7 bulan sahaja. Satu pencapaian yang agak hebat untuk saya yang pernah gagal 2 kali sebelum ini.

Anak "Shaklee" Saya!!

Faktor Kegagalan Penyusuan Saya sebelum ini :

1. Berfikir Negatif

Bila baby asyik nak menyusu je mula la berfikir "eh tak cukup ke air susu aku?? Kenapa baby asyik nak menyusu je? Tak kenyang lg ke anak aku?? 

2. Cetek Ilmu penyusuan

Saya memang kurang ilmu tentang penyusuan susu ibu. Semakin banyak directfeed maka semakin banyak stimulasi. More demand more supply. Okay! Dulu saya tak tau pun tentang ini

3. Cepat putus asa

Setiap kali selepas directfeed baby akan menangis lagi dan lagi. Bila setiap kali nak pam pulak 2, 3 titik je. Dah la sakit. Okay! Saya give up..huh

4. Cepat penat dan tertekan

Bila baby asyik nak breastfeed je. Saya rasa sangat stress dan penat. Rehat tak cukup, badan rasa sengal-sengal dan sakit-sakit. Walaupun masa ni dah amik set berpantang yang tradisional punya..

5. Push factor

Memang niat saya nak menyusukan anak sehingga usia 2 tahun tapi bila dihambat oleh tekanan dan kepenatan Ya Allah masa ni saya rasa saya tak mampu. Push factor terus hilang

Tapi ini cerita sebelum saya berkenalan dengan shaklee. Untuk puteri saya yang ketiga ini saya mengambil shaklee sejak dari mengandung lagi.

Set Berpantang Shaklee

Saya ambil set lengkap untuk berpantang dan menyusu. Uniknya shaklee ialah ia hanya vitamin yang sama. Diambil dari mengandung, berpantang, menyusu dan sampai la bila-bila yang mahu. Saya amalkan Esp Shaklee, B compleks, Alfalfa, Ostematrik, SR Vit C dan Vitalea.

Set Menyusu Lengkap pilihan saya!
Usai sahaja keluar dari hospital dan pulang ke rumah saya terus membancuh segelas ESP dan sebiji B Compleks. Untuk elakkan sembelit pula saya Ostematrik dan Alfalfa. Alhamdulillah kali ini pengalaman berpantang dan menyusu semuanya terasa indah dan mudah. 

Luka bersalin cepat baik dan elok jahitannya tanpa amik apa-apa ubat penahan sakit yang doktor bekalkan. Urusan ke tandas juga lancar tanpa sebarang rasa takut sekiranya sembelit. Malah setiap hari saya rasa bertenaga walaupun setiap malam berjaga untuk menyusu baby. Baby juga jarang meragam dan bebas jaundice. Air susu juga alhamdulillah cukup untuk anak saya menyusu. Saya bersyukur sangat-sangat.

Saya menyokong 100% ibu-ibu yang memperjuangkan susu ibu untuk anak-anaknya!! Set Penyusuan Shaklee banyak membantu!!

Untuk Pembelian sendiri sila klik ORDER SET MENYUSU SHAKLEE

Untuk pertanyaan lanjut terus saje hubungi :

Aniey Yusoff
0137773122
Nikmat Hidup Sihat




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...