Monday 20 October 2014

Cara Merawat Demam Denggi Dengan Daun Betik

Cuti raya haji 2 minggu lepas saya pulang ke kampung di Pasir Puteh Kelantan. Kebiasaan cuti perayaan selalu berkumpul dan berjumpa dengan sanak saudara. Hasrat hati nak jumpa sepupu yang dah lama tak berjumpa. Selalunya bila saya balik kampung dia pulak tak balik kampung tapi kali ni dia balik untuk majlis aqiqah anaknya jadi memang dah janji nak jumpa.

Alih-alih sehari sebelum raya dapat tau dia masuk Hospital Tengku Anis sebab denggi. Kesian pulak sepupu aku ni dah la anak kecik baru 4 bulan. Nasib baik masuk hospital kat kampung boleh mak dia tolong jagakan anak dia yang paling kecik tu.

Sebelum pulang ke KL hari raya ke 3 tu saya sempat melawat dia kat hospital sekejap. Katanya doktor dah masukkan 8 botol air kat dia. Dah habis sakit-sakit dah lengan kena cucuk. Darah 2 kali sehari amik. Kesian dia. Dia cerita demam dia kali ni memang berbeza. Rasa sangat letih tak bermaya. Semua sendi rasa sakit teramat. Tengok kat hospital ni cuma ada 2 orang sahaja pesakit demam denggi. Dia ada meminum sup ketam nipah dan juga air daun betik. Namun tidak mengetahui cara penyediaan jus daun betik yang betul kerana dia meminumnya dalam kadar yang sangat cair.

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, Negeri Kelantan antara paling banyak kes denggi dilaporkan selepas negeri Selangor.

sumber : klik


~ demam selepas 3-14 hari selepas digigit nyamuk yang dijangkiti. Suhu antara 40-41 C dan berlanjutan 2 hingga 7 hari
~ sakit kepala, sakit bahagian belakang bebola mata dan sakit pada sendi dan otot

Nyamuk aedes sekitar 2 jam selepas matahari terbit dan beberapa jam sebelum matahari tenggelam tetapi menggigit di sepanjang hari. Gigitan aedes ini boleh membawa maut jika mangsa tidak mendapatkan rawatan awal.



Klik untuk info lebih lanjut mengenai Denggi

Sehingga kini belum ada penawar khusus yang dijumpai bagi merawat demam denggi. Demam denggi akan pulih dengan tindakbalas sistem imunisasi tubuh kita sendiri. Kadar kandungan air di dalam tubuh hendaklah dikawal supaya tidak terlalu rendah kerana denggi boleh menyebabkan kehilangan air.

Daun Betik Merawat Denggi

Sekumpulan penyelidik daripada Institut Penyelidikan Perubatan diketui oleh Dr. Soobitha Subenthran mendapati jus daun betik mampu untuk merawat demam denggi kerana ia menngkatkan bilangan sel platlet darah jika diminum

Boleh baca di sini untuk artikel mengenai penyelidikan lain :

Langkah-langkah Penyediaan Jus Daun Betik Yang Betul



Selain itu antara vitamin shaklee yang boleh membantu pesakit denggi adalah : 

1. Performance Drink 

~ meningkatkan daya ketahanan badan 
~ memberikan tenaga kepada otot dan sel dengan cepat
~ menggantikan air hilang dari badan
~ mencegah penyahhidratan


2. Nutriferon Shaklee

~ mengukuhkan sistem imun dengan cepat
~ mempunyai interferon semulajadi satu-satunya di dunia. Interferon bertindak meransang sistem imun tubuh dengan mengerahkan sistem pertahanan semulajadi tubuh untuk membunuh T cell, B cell dan makrofaj


Sebarang pertanyaan boleh hubungi :

Aniey Yusoff
0137773122
aniey434@yahoo.com

1 comment:

  1. Ianya semua hanya mampu mengurangkan kesan-kesan denggi tapi tidak mampu membunuh kuman denggi. Sehingga sampai masa antibodi dengggi terbentuk......

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...