Wednesday 14 May 2014

Sakit Lutut Dan Sendi Di kalangan Warga Emas

Sakit sendi lutut merupakan rungutan yang sering kedengaran terutamanya di kalangan warga emas. Punca utamanya adalah osteoarthritis dan terjadi akibat sendi yang tidak sihat.

Penyakit osteoarthritis selalunya berlaku akibat peningkatan umur. Oleh itu ia juga disebut sebagai penyakit 'degenerative' dan mula dikesan apabila seseorang mengalami sakit pada sendi atau tulang belakang, serta rasa sukar menggerakkan sendi (stiff joints) atau mengalami kecederaan sendi yang berulang.




Apabila usia bertambah, tubuh tidak dapat memperbaiki kerosakan yang berlaku dalam tubuh (terutamanya sendi). ini kerana Glucosamine Sulphate (GS) yang merupakan bahan semulajadi dalam tubuh yang memperbaiki radang sendi, tidak dikeluarkan oleh tubuh dengan mencukupi. 

Osteoarthritis sendi lutut tergolong dalam salah satu penyakit kronik yang 'menyerang' apabila seseorang berjalan, berdiri dan kadangkala semasa rehat juga. Antara tanda-tanda awal penyakit osteoarthritis adalah rasa sakit apabila mula berjalan  atau hendak bangun, lutut tidak dapat dilipat penuh, mengadu sakit sendi lutut apabila naik atau turun tangga dan kadang kala terdapat bunyi meretih (krepitus) atau berasa tidak selesa menggerakkan sendi dan menyebabkan pesakitnya mula sembahyang di atas kerusi.



Kajian menunjukkan seorang daripada empat wanita dan seorang daripada lima lelaki berumur 50 tahun ke atas menghidap osteoarthritis. Walaubagaimanapun, osteoarthritis juga boleh menyerang mereka yang lebih muda.

Glucosamine Sulfate dan Condroithin didapati dalam tubuh pada 'synovial fluid' iaitu cecair pelicin yang berada dalam sendi dan tulang rawan 'cartilage'

Rawan bertindak sebagai kusyen dan penyerap renjatan di antara tulang paha (femur) dan tulang betis (tibia). Sakit osteoarthritis berlaku apabila terdapat geseran di antara tulang femur dan tibia di dalam sendi dan ini terjadi apabila rawan rosak atau haus.

Sakit juga didapati dari struktur-struktur berhampiran sendi lutut seperti di otot peha dan betis terutamanya apabila sendi tidak stabil akibat rawan haus.

Antara Punca Osteoarthrtis berlaku

Umumnya rawan akan haus akibat geseran atas sebab inilah ahli sukan dan buruh lebih senang mendapat osteoarthritis akibat proses geseran yang lebih banyak berbanding orang lain.

Seseorang yang berat atau obes juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat osteoarthritis sendi lutut dan juga sendi pinggul. Rawan tidak dapat menampung berat seseorang yang gemuk terutama mereka yang mempunyai lutut atau kaki yang kecil. Rawan akan cepat rosak dan mendapat radang.

Pengambilan supplement yang mengandungi Glucosamine boleh membantu membina semula pelincir pada sendi tetapi AWAS Advanced Joint Health Tablet tidak seperti kebanyakkan supplement di pasaran yang mengandungi kondroitin iaitu satu bahan yang terbukti di dalam ujian klinikal menghalang penyerapan gukosamin.

Advanced Joint Health Tablet Shaklee Untuk Pesakit Sendi

AJHT mengandungi satu bentuk esktrak boswellia yang telah ditunjukkan dalam kajian klinikal mampu meningkatkan keselesaan sendi di dalam jangka masa seawal 5 hari hampir 28% lebih pantas dari yang didakwa oleh jenama terkemuka!


Rumusan yang dirumus secara saintifik ini merangkumi ramuan yang terbukti secara klinikal :
  • Menggalakkan mobiliti
  • Meningkatkan fleksibiliti
  • Meningkatkan fungsi sendi
  • Menyokong kesihatan sendi untuk jangkamasa panjang
Juga merangkumi kombinasi nutrien kesihatan-sendi yang direka khas : zinc, kuprum, manganese dan vitamin C yang setiap satunya memainkan peranan yang unik dan kritikal di dalam membangunkan kolagen penghubung dan rawan yang sihat. 


Aniey Yusoff
SMS/WA 0137773122
Page : Nikmat Hidup Sihat


2 comments:

  1. info yang sangat berguna untuk orang yang ada sakit lutut.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih berkongsi info berkaitan ini. Memang kasihan kalau lihat mereka yang ada masalah sakit lutut ni.. pergerakan jadi terbatas dan easa sakit pula

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...